torsdag 23. oktober 2008

GUD ER KJÆRLIGHET.


Vi har vært noen dager på hytta igjen, og da fant jeg denne andakten i ei gammel andaktsbok, "Til lys og kraft på livsveien", Samlet og utgitt av Aurore Tisell, Til norsk ved Aslaug Elvenæs. Utgitt på Lutherstiftelsen - årstall ikke angitt.

Det er forskjellige forfattere som er gjengitt. Denne er av Nils Beskow.
Den gjorde et veldig sterkt inntrykk på meg, og derfor vil jeg dele den:

20. Oktober.

Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet.1. Joh. 4,8.

Vet du hvilket spørsmål det er som går gjennom himmelen og jorden, livet og døden? Vet du hvilke ord det er som begynner ved den lave vugge og ikke engang slutter ved den dype grav, men fortsetter å lyde ennå langt bort i undelige evigheter? Det er bare tre bitte små ord, og allikevel rommer de livets og gravens hemmlighet: "Elsker du meg?"

Elsker du meg? Det er det spørsmål som går gjennom himmelen og jorden, livet og døden. Det er det spørsmål man leser i menneskenes blikk, spørsmålet som aldri stilner på deres lepper, aldri dør i deres hjerter. Det er spørsmålet som atter og atter søker et svar. Og svaret lyder gjennom himmelen og jorden, livet og døden: "Jeg elsker deg!" Det er Guds svar på menneskehetens store livsspørsmål. Det er den evige salighet å elske Gud og vite seg elsket av ham. "Du, o Gud, har skapt oss til deg, og vårt hjerte er ulrolig, til det finner hvile i deg." (Augustin - bloggers tilføyelse).

Menneskene er dog ikke skapt bare for Gud, men også for hverandre. Og spørsmålet: "Elsker du meg?" er derfor også et menneskenes spørsmål til hverandre. De tørster etter hverandres kjærlighet. - Og svaret som de lengter etter å få høre, er dette: "Jeg elsker deg!" Dette svar gjør dem lykkelige; det spreder glans og skjønnhet over livet.

Derfor skulle vi alle elske hverandre som Gud elsker oss" Som han kun har et eneste svar på menneskeslektens store livsspørsmål, dette evige, uforandrelige: "Jeg elsker deg," Så skulle også vi på hverandres spørsmål kun ha samme skjønne svar: "Jeg elsker deg." -

Ja, elsk hverandre! La så eders kjærlighet vise seg i den åpne favn, det vennlige blikk, det milde ord og den hjelpende hånd!

Elsk din neste, du kristenjel!
Tred ham ikke med jernskodd hæl,
Ligger han enn i støvet -.
Alt som lever er underlagt
Kjærlighetens gjenskapermakt,
Bliver den bare prøvet -.
(Bjørnstjerne Bjørnson.)

*******

Jeg leste en bok om barneoppdragelse, da barna våre var små. Den het: "Er du glad i meg?" Oppfølgeren for ungdomstiden het: "Er du ennå glad i meg?".
Det hele kretset rundt dette spørsmålet, og essensen var å få formidlet dette til barn og unge - det er ikke sikkert at barnet alltid oppfatter det vi forsøker å formidle. Barn er også ulike, oppfatter ting på forskjellig måte.

I de siste årene er det kommet en bok om "De forskjellige kjærlighetsspråkene" - til hjelp i samliv og forståelse mellom mennesker.
Ja, det er sannelig det viktigste område i livet, og der hvor vi alle kommer til kort. Paulus sa: "Bli ingen noe skyldige, uten det å elske hverandre."

Og hvordan ser det ut omkring oss i verden i dag. Det står i Bibelen at i de siste tider "skal kjærligheten bli kald hos de fleste". Det gjelder å komme seg opp og fram, finne ut hva som er best og rett for meg.

Sannelig trenger vi å søke inn til Ham som har vist den største kjærligheten av alle: Jesus. Han sa: "Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner." Og det var jo nettopp det Han gjorde.
Da kan vi få del i Hans kjærlighet. For det er sant slik det også står i Bibelen: "Vi elsker, fordi Han elsket oss først."

Kunne være oppbyggelig og interessant og lete fram alle ordene i Bibelen som handler om kjærlighet!

"Så blir de stående disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Og størst blant dem er kjærligheten."

Ingen kommentarer: